آشنایی با فشار خون بالا

شما می توانید کارهای زیادی در مورد فشار خون انجام دهید. می توانید از بالارفتن آن جلوگیری کنید و اگر از قبل بالا بوده می توانید آنرا کنترل کنید. اما قبل از انجام این کارها لازم است بدانید فشار خون بالا چیست؟ و چطور آنرا اندازه گیری کنید؟
شما همچنین به یک سری اطلاعات تازه درباره علتها و درمانهای آن احتیاج خواهید داشت. این متن، اطلاعات قابل اطمینانی از فشار خونتان در اختیار شما قرار می دهد و از چگونگی تاثیر آن روی تک تک اعضای بدن شما صحبت می کند. از اینکه چه اشخاصی در معرض خطر هستند و چطور می توانید با تشخیص به موقع، آن را کنترل کنید.
زمانیکه شما متوجه وجود فشارخون بالا می شوید با یک سری تغییرات ساده در روش زندگی خود می توانید از افزایش فشار خون جلوگیری کنید.  امیدواریم این متنی را که در دست دارید مورد توجهتان قرار بگیرد زیرا شما در این تغییرات نقش مهمی دارید. امکان دارد شما فشار خون خود را  برای مدت زمان کوتاهی پایین بیاورید اما هدف ما کنترل بلند مدت و جلوگیری از مسائل بعدی پزشکی است که با آن مواجه خواهید شد

 

 

پس:

فشار خون خود را کنترل کنید....
سیستم قلبی عروقی خود را بشناسید
سیستم قلب و عروق (رگها) غذا و آب را از طریق مجرای معده و روده به همه جای بدن منتقل می کند.
اکسیژن از طریق ریه ها وارد می شود و از طریق گردش خون به  سراسر بدن منتقل می شود. 
بعضی فراورده طبیعی حاصل از سوخت و ساز بدن شما هم توسط قلب و رگها از بدن خارج می شود. 
بطور مثال سیستم قلبی عروقی دی اکسید کربن را به ریه ها و دیگر ضایعات تولید شده را به کبد و کلیه منتقل می کند.
باید برای حرکت دادن خون از طریق سیستم قلبی عروقی فشاری وجود داشته باشد (درغیراین صورت وقتی که می ایستید سنگینی موجب شده خون در پاها جمع شود) درست مانند اینکه آب مصرفی خانه در لوله آب ذخیره شده با فشاری به بیرون از لوله منتقل می شود. خون هم با یک فشاری که به آن وارد می شود از قلب به بیرون فرستاده می شود. با فشاری که به خون در قلب وارد می شود خون می تواند از قلب به سمت مغز بالا برود.  ماهیچه قلب (منبع این فشار) خون را با فشار از قلب بیرون می فرستد و باعث می شود خون حتی در مویرگ ها یعنی رگهای بسیار ریز بدن هم به جریان انداخته شود. زمانی که اندام های خاصی در بدن مانند کلیه ها فشار لازم برای کار کردن دریافت نکنند، به قلب علامت می دهند که سخت تر تلمبه بزند. اما آنچه که ممکن است برای کلیه ها مفید باشد، امکان دارد برای مغز یا رگهای خونی آنها خوب نباشد و آن زمان است که پیامدهای افزایش فشار خون پدیدار می شود.
نگاهی به عوامل خطر در افزایش فشار خون
بدون شک عوامل قابل تغییری (از قبیل رژیم غذایی، ورزش های پیوسته و فشار روانی) می تواند شما را در معرض افزایش فشار خون قرار دهد. تا حالا شده از خودتان این سوالها را بپرسید:
آیا من فعالیتم کمتر از آن چیزیست که باید در یک روز باشد؟
آیا اضافه وزن دارم؟
آیا غذایی که می خورم سالم است؟
آیا شیوه زندگی من پر از فشار روانی است؟
سیگار می کشم؟
مشروبات الکلی مصرف می کنم؟

اگر جوابتان به هر یک از سوالات بالا مثبت باشد، پس شما در معرض افزایش فشار خون قرار دارید.
اما
اگر فشار روانی را در زندگی خود کاهش دهید و این عوامل قابل تغییر را تحت کنترل بگیرید، می توانید احتمال افزایش فشار خون را در خود کاهش دهید.
افزایش فشار خون در 2 مرحله بوجود می آید: اولین علت بالارفتن حجم خون یا تنگی رگهای خونی است.
دقت کنید که : در این مرحله بالا رفتن فشار خون برگشت پذیر است
دومین علت غلیظ سازی خون بطور مداوم است؛ در این مرحله فشار خون بالا بدون استفاده از داروهای قوی برگشت ناپذیر است. درکل، بدانید که علت 95% از موارد افزایش فشار خون تاکنون نامشخص بوده و 5 درصد باقیمانده دچار بیماری های  خاص منجر به افزایش فشارخون هستند.
تمرکز بر پیامدهای افزایش فشار خون
اگر فشار خون بالای شما درمان نشود می تواند برای قلبتان، کلیه ها و مغز بسیار مضر باشد.
← حمله های قلبی یا نا رسایی قلبی امکان دارد بیشترین پیامد خطر روی قلبتان را داشته باشد.
← نارسایی کلیه امکان دارد دفع مواد زائد که فعالیت اصلی کلیه است را از بین ببرد.
← مغز زمانیکه دچار حمله مغزی می شود رشته های مهمی را از دست می دهد و نمی تواند حرکت بدن را کنترل کند.

زمانیکه این حالتها رخ دهد بیمار در معرض مرگ قرار دارد اما اکثر مردمی که فشار خونی بالایی دارند از یک ضعف جسمانی رنج می برند. اگر کسی از یک حمله جدی قلبی، نارسایی کلیه یا حمله مغزی نجات پیدا کند بسیار ضروری است که از طریق افرادی که با آنها زندگی می کند، مراقبت های لازم برای وی فراهم شود. اغلب این بیماری ها و مرگ ها که بدلیل فشار خون بالا رخ می دهد، قابل پیشگیری هستند. 
 
 
شناخت بهتر فشارخون بالا
اندازه گیری فشار خون بطور دقیق راهنمایی است برای شناختن فشارخون.

پیام: بی علامت بودن فشارخون:
اکثر افراد مبتلا به فشارخون، احساس بیمار بودن ندارند و سالم بنظر می رسند. خیلی از مردم زمانی از وجود فشار خون بالا مطلع می شوند که پزشک فشار خون آنها را اندازه می گیرد یا دچار عوارض فشار خون بالا شده اند مثلاً بدنبال سکته ی قلبی، مغزی یا کاهش بینایی متوجه می شوند که فشار خون آنها بالا بوده است و سال ها از وجود آن بی اطلاع بوده اند.

پیام: شانس بروز فشار خون بالا:   
در ایران، تقریباً یک نفر از هر پنج نفر مبتلا به فشار خون بالاست.
پیام: اهمیت فشار خون بالا:
مشاهدات زیادی وجود دارد که نشان می دهد دیابت همراه با زندگی کم تحرک، سبب افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود. شواهد قوی تری هم وجود دارند که حاکی از تاثیر نمک رژیم غذایی بر افزایش خطر ابتلا هستند. فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری های قلبی-عروقی است و دلیل رخ دادن بیش از نصف سکته ها و نیمی از بیماری های قلبی-عروقی است. فشار خون بالا بعلت ایجاد سکته ها و حملات قلبی، بزرگ ترین علت مرگ در دنیاست.
در کل، چاقی، اضافه وزن، فشار خون بالا، فعالیت بدنی ناکافی، چربی خون بالا، و اعتیاد، پنج عامل خطری هستند که بالاترین نسبت بار بیماری ها را تشکیل می دهند.

موضوع: مفاهیم فشار خون و بالا بودن آن
پیام: تعریف فشار خون بالا، علل و علایم آن
فشار خون نیرویی است که خون هنگام چرخیدن در بدن شما، به دیواره ی سرخرگ ها وارد می کند. وقتی رگ ها تنگ یا سفت می شوند، این نیرو افزایش می یابد و به قلب فشار بیشتری وارد می کند؛ زیرا قلب باید خون را به کل بدن برساند. وقتی این نیروی وارد شده به سرخرگ های شما خیلی افزایش می یابد، گفته می شود شما «فشار خون بالا» دارید.

پیام: معنی اعداد فشار خون و چگونگی اندازه گیری آن
    فشار خون با دو عدد توصیف می شود. عدد بالاتر (که فشار سیستولیک نام دارد) و عدد پایین تر (که فشار دیاستولیک نام دارد). فشار خون بالا بر اساس یک نوبت اندازه  گیری فشار خون تشخیص داده نمی شود و حتماً باید در دو یا چند نوبت اندازه گیری توسط پزشک تأیید شود. درکل، برای افراد بالغ 18 ساله و بالاتر، فشار خونی که در حد 90/140 (می خوانیم صدوچهل روی نود یا چهارده روی نُه) یا بیشتر باقی می ماند، فشار خون بالا درنظر گرفته می شود. وجود هرکدام از این عددها برای تشخیص فشار خون بالا کافی است. مثلاً اگر فشار دیاستولیک (فشار پائین تر) کسی مساوی یا بالاتر از 90 باشد، ولی فشار سیستولیک ( فشار بالاتر) مثلا 120 داشته باشد، باز هم مبتلا به فشارخون بالا است. اما باید بدانید برای کسانی که قند خون بالا (دیابت) یا بیماری مزمن کلیه دارند، فشار خون بیشتر از 80/130 هم بالا محسوب می شود.
فشار خون توسط کیسه ای که روی بازوی دست راست بسته می شود، اندازه گیری می شود. این کیسه پر از هوا می شود و سپس خالی می شود تا زمانی که صدای عبور خون از رگ شنیده شود. فشار سیستولیک (عدد بالاتر)، فشاری است که در زمان تپیدن قلب ایجاد می شود و فشار دیاستولیک (عدد پائین تر)، فشاری است که در زمان استراحت قلب ( بین ضربان ها) ایجاد می شود.

پیام: آشنا شدن با عددها
زمانیکه دکتر به شما میگوید "فشار خون شما 135 روی 85 است " این حرف دقیقا چه معنی را می دهد؟
عدد اول حداکثر فشار خون است. میزان فشاری که در سرخرگهایتان در نتیجه ضربان  قلب بوجود می آید یعنی همان انقباض در ماهیچه قلبتان است. زمانیکه خون از حفره چپ قلب به بیرون ریخته می شود. این حفره بزرگ در سمت چپ قلبتان وجود دارد. این لوله بین حفره قلب و تمام سخرگهایتان قرار دارد. در این صورت خون را گرفته و به طور آزادانه به تمامی سرخرگها انتقال می دهد.
(((عدد دوم حداقل فشار خون است یعنی پایین ترین نقطه فشارخون. زمانیکه قلب شما خون را از حفره خالی می کند لوله آئورت (رگی که مستقیما به قلب وصل است و خون را از قلب به سایر رگ های بدن هدایت می کند) از برگشتن خون به  قلب جلوگیری می کند))). ماهیچه قلب شما شل می شود و حفره منبسط می شود در نتیجه خون از ریه ها به قلب برمی گردد. در آن لحظه فشار خون به سرعت پایین می آید. قبل از اینکه فشار پایین برود حفره دوباره منقبض شده همان چرخه دوباره ادامه پیدا می کند
پیام: عدد فشار خون طبیعی
فشار خون کمتر یا مساوی 80/120 طبیعی در نظر گرفته می شود. کسانی که فشار خون بالاتر بین 120 تا 139 دارند یا فشار خون پایین تر بین 80 تا 89 دارند (یعنی کسانی که پیش فشار دارند که در این مورد باز هم صحبت می کنیم)، اگر تغییری در رژیم غذایی و شیوه ی زندگی خود ندهند، در آینده در خطر ابتلا به فشار خون بالا خواهند بود.  

پیام: معنی پیش فشار چیست؟
کسانی که فشارخون بین 80/120 تا 90/140 دارند پیش فشار دارند (یعنی احتمال ابتلا به فشار خون وجود دارد) که می تواند پی آمد پزشکی داشته باشد و نیاز به معالجه و راهنمایی دارند. اگر شما جز این افراد هستید، پس در معرض پی آمدهای افزایش فشار خون (نسبت به اینکه فشار خون تان در حد معمولی باشد) قرار دارید.
پس:
لازم است روش زندگیتان را تغییر دهید تا این عدد تا حد معمول کاهش پیدا کند.
شاید عبارت «پیش فشار» ناراحت کننده باشد. درواقع شما در شروع بروز این مشکل هستید اما هنوز دچار آن نشده اید. حقیقت این است که تغییر در شیوه زندگی در حالت پیش فشار ممکن است حتی از پی آمدهای بد حالت فشارخون بالا  نیز جلوگیری کند.
دقت کنید که:
پایین آوردن فشار خون حتی به میزان اندک در مرحله پیش فشار منجر به کاهش بیماریها و مرگ در نتیجه فشار خون بالا خواهد شد.

نکته: پیش فشار یعنی اینکه خطر وجود دارد اما هنوز جدی نشده است.

پیام: مدت زمان لازم برای اندازه گیری فشار خون
حدود یک دقیقه. اندازه گیری فشار خون درد ندارد، فقط یک دقیقه طول می کشد اما می تواند جان شما را نجات دهد

پیام: دردناک بودن یا نبودن اندازه گیری فشار خون
درصورتی که اینکار صحیح انجام شود، درد ندارد.

پیام: فشار خون بالا چه شرایطی دارد
در هنگام تولد فشار خون شما حدوداً نود روی شصت یا حتی پایین تر قرار دارد. این فشار رفته رفته با افزایش سن افزایش پیدا کرده تا جایی که بین 80/120 و 89/139 قرار می گیرد.
شماره اعلام شده به عنوان یک راهنما برای نشان دادن فشار سیستولیک ( یا فشار بالاتر یا فشار حداکثر) و دیاستولیک (یا فشار پایین تر یا فشار حداقل) بکار می رود. پزشک عدد 90/140که در نتیجه گرفتن فشار خون به دست می آید را ثبت می کند.
دقت کنید که :
 شخصی با فشارخون 80/120 (صدوبیست روی هشتاد)،  نسبت به شخصی که عدد فشار خونش 85/130 (صدوسی روی هشتادوپنج) است در خطر کمتر عوارض فشارخون قرار دارد. 
 
پیام: مدت زمانی که لازم است طی شود تا فشار خون بالا رود
نشان داده شده که بین سخت شدن رگها و فشار خون مداوم رابطه ای وجود دارد. بیماری با فشار خون 90/140 به طور ناگهانی شروع نمی شود. افزایش فشار خون خطر حمله قلبی ، نارسایی کلیه ، حمله مغزی یا نارسایی کلیه را بالا می برد .در سنین بین 40تا 70 سال، مثلا اگر فشار خون شما 12 بوده و به 14 رسیده دو برابر بیشتر در معرض خطر هستید. اما در خانم باردار شرایط متفاوت است که راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

پیام: علت های پایین آمدن بیش از اندازه فشار خون
شما می توانید سطوح متفاوت فشار خون را بدون هیچ علامتی تحمل کنید. اما فشار خون در بعضی حالتها کاهش پیدا می کند ( مثلاً زمانی که کسی بیش از اندازه داروی پایین آورنده فشار خون مصرف می کند ، بیماری قندی دارد ، لازم است برای مدت زیادی در رختخواب استراحت کند، تجربه خونریزی داشته باشد یا آب بدن را ازدست بدهد )
اگر فشار بیش از حد لزوم پایین باشد، زمانیکه می ایستید دچار سرگیجه می شوید زیرا خون در پاها جمع می شود. در این مرحله درمانهایی برای بالا بردن فشار خون وجود دارد که باید با تیم پزشک خانواده مشورت کنید.

پیام: داروهای پایین آورنده فشارخون:
در کنار داروهای پایین آورنده فشار خون داروهایی هم وجود دارند که فشار خون را کاهش می دهد
داروی ضد افسردگی
داروی قلب
داروهای مقابله با اضطراب (آرام بخش)
مسکن از بین برنده درد
داروهای پروستات
چند حالت جسمانی  نیز باعث کاهش فشار  خون می شود که شامل:
تغییرپیدا کردن ضربان قلب
حمله قلبی
نارسایی قلبی
واکنش شدید حساسیتی
فشار خون بعضی افراد در حال خواب خیلی کاهش پیدا می کند. نارسایی جریان خون خطر حمله قلبی و حمله مغزی را افزایش می دهد و حتی  این موضوع در کسی که داروی پایین آورنده فشار خون مصرف می کند مهمتر است. در این دوره پزشک شما راهکارهایی  برای درمان این حالت ارائه خواهد داد.
پس: تنها درمان این است که پزشک میزان مصرف دارو ها را کنترل کند  که وضعیت بدتر از این نشود.

پیام: تاثیر روپوش سفید پزشک و پرستار بر فشارخون و بررسی عوامل قابل تغییر دیگر
فشار خون در هر فردی نوسان زیادی دارد. بطور مثال فشار خون یک شخص در طول روز می تواند 100/175 باشد (یعنی فشار خون بالا) و در ساعتی دیگر 60/105 باشد که فشار خون معمولی محسوب می شود. دلایلی برای این نوسانات وجود دارد مثل:
در طول خواب فشار خون رو به کاهش است.
زمانی که شما بیدار می شوید فشار خون به سرعت افزایش پیدا می کند.
تنفس و ضربان قلب در فشار خون تاثیر دارد.
فعالیت فکری و  جسمی در فشار خون بی تاثیر نیست
در طول شب فشار خون در میان افراد سالخورده و در بیماران قندی کمتر است.
سیگار کشیدن باعث افزایش فشار خون می شود.
کمبود خواب فشار خون را افزایش می دهد
تخلیه شکم پر یا مثانه پر از ادرار احتمال فشار خون را بالا می برد
یک دلیل دیگر که معمولا باعث افزایش فشار خون می شود تاثیر روپوش سفید است.  این بدین معنی است که دیدن روپوش سفید پزشک برای بیمار خوشایند نیست. زمانی که پرستار یا پزشک فشار خون را اندازه می گیرد باعث می شود فشار خون بیمار بالاتر برود.

نکته: حتی اگر پرستار یا پزشک با مهربانی فشار خون را اندازه بگیرد بازهم ممکن است فشار خون بالا رود؛ یعنی اگر فشار خونتان را در منزل اندازه گیری کنید، احتمال دارد حدود 5 میلیمتر کمتر از چیزی باشد که پرستار یا پزشک اندازه گرفته است. جالب اینکه همان پزشک زمانی که فشار خون شما را در بیمارستان اندازه گرفته است، عدد بالاتری را نسبت به زمان اندازه گیری در مطب بدست می آورد. از پزشک یا پرستار خود بخواهید که کمتر از 5 دقیقه دیگر دوباره فشار خونتان را اندازه گیری کند. این موضوع باعث می شود که فشار خون تا 10 میلیمتر کاهش پیدا کند.
اگرچه داشتن تجربه روپوش سفید معنی خاصی ندارد؛ اما مشکلی نیست اگر فشار خون شما در منزل کمتر از آنچه که در مطب دکتر گرفته اید بوده است.

پیام: اهمیت کشف «فشار خون بالای ناشی از روپوش سفید» و نیاز به مراجعه مجدد به پزشک
تعدادی از این افراد هم مبتلا به بیماری های عروقی و قلبی و حتی در نهایت فشار خون بالا می شوند. بنابراین این افراد هم باید مراجعه منظم به پزشک داشته باشند.     
به نظر می رسد افراد با فشار خون حاصل از روپوش سفید، با افرادی که فشار خون معمولی دارند متفاوت هستند زیرا آنها اغلب دارای مشکلات سلامتی (جسمی) مانند قند خون بالا و چربی خون هستند. فشار خون بالای آنها به نظر می رسد احتمالا ناشی از ثبات غیر طبیعی یا ناهنجاری های دیگر باشد.
یک راه قطعی دیگر که نشان می دهد شما دچار فشار خون بالایی هستید اندازه گیری فشار خون در منزل در چند نوبت است توسط دستگاه سیار اندازه گیری فشار خون است .اگر این معاینه ها عدد بالایی را نشان دهد، مطمئن می شوید که دچار فشار خون بالا هستید. در این راهنما در مورد این مطلب باز هم توضیح داده خواهد شد.

پیام: فواید اندازه¬گیری فشار خون در منزل
در بعضی حالات اندازه گیری فشار خون در منزل مفید است، بعضی از افراد در زمان ملاقات با پزشک فشار خون بالا دارند اما در منزل فشار خون طبیعی دارند. به این حالت «فشار خون بالای ناشی از روپوش سفید» گفته می شود. برای تشخیص این حالت اندازه گیری فشار خون در منزل مفید است. گاهی در ابتدای شروع درمان هم اندازه گیری فشارخون در منزل به شما و پزشکتان کمک می کند تصمیمات مناسب تری بگیرید.
پس:
فشار خونتان را در خانه اندازه گیری کنید
چرا؟
مزایای اندازه گیری فشار خون در خانه:
•    اول از همه به خود و سلامتی خود توجه کرده اید و در امر ارتقای سلامت خود شریک شده اید
•    می توانید متوجه شوید که آیا افزایش فشار خونتان بواسطه دیدن روپوش سفید است یا خیر
•    تکرار اندازه گیری فشار خونتان به شما می گوید که آیا درمان شما کارایی داشته است یا خیر
•    درمان خود را ادامه دهید زیرا بازده کاریتان بالا می رود.

وقتی می دانید رژیم، یا ورزش و قرص ها تاثیر خود را گذاشته اند می توانید قبل از مراجعه بعدی به مطب پزشک بوسیله تلفن یا از طریق برنامه عملیاتی که نوشته اید، تغییرات لازم را اعمال کنید.
ضمناً اگر فشار خون خود را ثابت و پایین نگه دارید، احتمالاً دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای ویزیت دکتر نخواهد بود.

پیام: ابزار اندازه گیری فشارخون:
چندین وسیله برای نشان دادن فشار خون در خانه وجود دارد. تعدادی برای بازو و تعدادی برای مچ استفاده می شود. 
دستگاه های اندازه گیری فشارخون:
•    دستگاه اندازه گیری فشار خون جیوه ای: هر زمانی که می خواهید فشار خون را اندازه بگیرید توجه داشته باشید که جیوه روی صفر باشد تا بتواند آزادانه حرکت کند.
•    دستگاه اندازه گیری فشارخون خشک (معمولی):  سنجش و تایید این اندازه گیری کمتر از هر شش ماه در مطب پزشک بوسیله فشارسنج انجام می شود. همزمان با خارج شدن هوا، فشار خوانده می شود.
برخلاف دستگاه اندازه گیری جیوه ای، دستگاه اندازه گیری فشار خون معمولی از قسمت هایی تشکیل شده که می تواند بعد از یک دوره زمانی خراب شود. اما بر اساس تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که دستگاه اندازه گیری معمولی دقیق و قابل استفاده است.
پیشنهاد نمی شود از دستگاه اندازه گیری فشارخون جیوه ای در منزل استفاده کنید. دستگاه های دیگر فشار خون هم به همان اندازه درست هستند و ناخالصی جیوه را هم ندارند.
•    بهترین روش خانگی وسایل الکترونیکی هستند که فشار خون را از طریق آرنج یا مچ اندازه گیری می کنند. تنها لازم است در جای مناسب قرار داده و دکمه را فشار دهید. دستگاه کیسه را باد می کند، و عددی راکه در سطح نمایان است را نشان می دهد. زمانیکه از روشهای مچی استفاده می کنید یادتان باشد که (مچ) پایین تر از سطح قلب باشد و سپس فشار خونتان را اندازه گیری کنید. راجع به این موضوع بازهم مطالبی خواهیم گفت. 
حتما نتیجه بدست آمده دستگاه فشار خون را (حتی مواردی که قابل اعتمادند) با نتیجه فشار خون خود که در مطب دکتر بدست آمده مقایسه کنید چون درستی عدد بدست آمده بسیار مهم است.
اقدام: چطور فشار خونتان را به طور دقیق اندازه گیری کنید.
قوانین ساده برای اندازه گیری صحیح فشار خون اینها هستند:
o    15 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون سعی کنید سیگار یا چای و یا قهوه  استفاده نکنید.

o    اگر دستگاه شما از نوعی است که کیسه هوا دارد باید ارتفاع کیسه به اندازه 80% طول بازوی شما باشد. به این معنی که افراد با بازوان  بزرگ نیاز به کیسه بزرگ تری نسبت به کودکان با بازوان کوچک دارند.
o    وضعیت نشستن و حرکت تان بسیار مهم است. به حالت نشسته تکیه دهید و شانه هایتان را صاف نگه دارید به طوری که دسته صندلی هم سطح قلبتان قرار گیرد.
o    زانو هایتان را در حال آویزان قرار دهید
o    برای چند دقیقه قبل  از اندازه گیریی فشار خونتان  در همین حالت راحت بشینید
o    در زمان اندازه گیریی سعی کنید راحت باشید 
o    تا زمانیکه در این حالت نشسته اید فشار خون باید اندازه گیری شود به خصوص اگر سابقه سرگیجه حین ایستادن دارید. اگر یک کاهش 20 (یا بیشتر) میلیمتری در فشارخون بالاتر و 10 (یا بیشتر) در فشارخون پایین تر به وجود بیاید به این معناست که شما فشار خیلی ضعیف و غیرعادی در رگها به دلیل ایستادن دارید. فشار با نشستن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
•    نکته : اگر فشار خون با دستگاه جیوه ای اندازه گیری شود و عددی بالاتر از 120/180  نشان دهد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

اقدام: تشخیص دادن مشکلات وسایل پزشکی
خراب بودن گوشی ضربان سنجش طبی میتواند باعث اندازه گیری اشتباه فشار خون شود. اگر می خواهید فشار خون درست اندازه گیری شود پس باید مطمئن شوید که دستگاه شما درست عمل می کند. در این صورت باید هرچند ماه یکبار نتایج حاصله از اندازه گیری فشار خون در خودتان را با نتایج حاصله از اندازه گیری توسط پزشک و پرستار تیم خانواده مقایسه کنید. یا از آنها بخواهید دستگاه شما را کنترل کنند. درکل باید بدانید که:
اندازه کیسه دستگاه فشارسنج باید باید استاندارد و متناسب با اندازه دست یا مچ شما باشد
کیسه ای که برای بازوی شما خیلی باریک باشد عدد فشارخون را بالاتر نشان می دهد
کیسه ای که برای بازوی شما خیلی پهن باشد عدد فشارخون را پایین تر نشان می دهد
     دقت کنید که: کیسه یا دستگاه فشارسنج با قلب در یک سطح قرار گیرد. اگر کیسه بالاتر از قلب قرار گیرد  عددی را که نشان می دهد کمی پایین تر از عدد واقعی است و اگر پایین تر از قلب قرار گیرد عددی که نشان می هد کمی بیشتر از عدد واقعی است .
پشت شما باید تکه گاه باشد و پاها آویزان نباشد یعنی روی زمین قرار داده شود. باید روی صندلی راحت بنشینید نه روی صندلی پایه بلند.
اگر بازوی پهنی دارید باید از دستگاه اندازه گیری فشار خونی استفاده کنید که کیسه بزرگی دارد و برای بازوی شما مناسب است 

پیام: علل اندازه گیری فشار خون طی 24 ساعت:
ممکن است پزشک شما بخواهد طی 24 ساعت به دلایل متفاوت فشار خون شما را اندازه گیری کند بعضی از آن دلایل به شرح زیر است:
•    شناسایی فشار خون روپوش سفید چون بعضی افراد با دیدن روپوش سفید تیم پزشکی دچار افزایش فشارخون می شوند. در این افراد لازم است فشار خون در حالتهای دیگر نیز گرفته شود.
•    تعیین شود که آیا بدن شما نسبت به دارو ها مقاومت دارد و اگر دارد چرا؟
•    علائم فشار خون پایین را بررسی کند
•    ارزیابی فشار خون پراکنده

پیام: علت ایجاد فشار خون بالا
در اکثر موارد (حدود 95% موارد)، علت ایجاد فشار خون مشخص نیست؛ اما بعضی عوامل ممکن است خطر ایجاد فشار خون بالا را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:
علل ارثی: معمولاً فشار خون بالا در خانواده ها به ارث می رسد. بنابراین اگر در خانواده کسی مبتلا به فشار خون بالا باشد، احتمال ابتلای اعضای دیگر بیشتر می شود.
نژاد: نژادهای آفریقایی-آمریکایی فشار خون بالاتری نسبت به افراد سفید پوست دارند
سن: همچنان که سن شما بالاتر می رود، احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می شود
چاقی: افرادی که وزن بالاتر از حد طبیعی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند
فعالیت بدنی کم: زندگی کم تحرک منجر به افزایش وزن می شود که عامل خطر برای فشار خون بالا است
مصرف الکل
مصرف نمک زیاد: استفاده از نمک باعث بالا رفتن فشار خون می شود. درباره ی مقدار مناسب نمک در قسمت های بعدی توضیح داده می شود.
ضدبارداری های خوراکی: بانوانی که از قرص ضدبارداری خوراکی استفاده می کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند مخصوصاً اگر همزمان سیگار بکشند.
جنس: تا سن 45 سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در 45 تا 54 سالگی خطر در دو جنس برابر است. بعد از 54 سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بیشتر می شود.
  بیماری های دیگر: ابتلا به دیابت یا بیماری مزمن کلیه یا چربی خون بالا، بیماری تیروئید، بیماری غدد فوق کلیه، احتمال بروز فشار خون بالا را بیشتر می کند.
نکته ی مهم: هرچه فردی تعداد بیشتری از این عوامل خطر را داشته باشد، احتمال بروز فشارخون بالا نیز در وی بیشتر می شود.
راجع به این عوامل و کنترل آنها باز هم خواهیم گفت.

پیام: بررسی بیماری فشار خون ثانوی
بیماری فشار خون بالای ثانوی یعنی فشارخون بالای ناشی از بیماری خاص و یا نوعی اختلال مشخص است. در صورت درمان بیماری معمولا فشار خون بالا نیز کاهش می یابد. این یعنی اینکه در این حالات فشارخون با درمان عامل مسبب، از بین خواهد رفت. در اینصورت نیازی به درمان مادام العمر فشارخون نخواهد بود. 


پیام: تاثیر استرس و فشار عصبی بر بالا رفتن فشار خون 
استرس و فشار عصبی بر بالا رفتن فشار خون اثر دارد. فشار عصبی هم باعث تنگ شدن رگ های بدن می شود در نتیجه باعث بالا رفتن فشار خون می شود. اما این اثر موقتی است. ولی، اثری که تغذیه ی شما، کم تحرکی و مصرف نمک بر فشار خون و رگ ها دارد، موقتی نیست. 
پیام: اثر داروها در بالا رفتن فشار خون 
بعضی داروها هم باعث بالا رفتن فشار خون می شوند. به همین دلیل شما (مخصوصاً اگر مبتلا به فشار خون هستید) باید برای خوردن داروهای دیگر، حتماً با پزشک مشورت کنید و خودسرانه دارویی مصرف نکنید.  

پیام: داروهای مسبب بالا رفتن فشار خون
شایعترین داروهایی که باعث بالا رفتن فشار خون می شود، این گروه های دارویی هستند:
•    داروهای سرماخوردگی
•    ضد حساسیت ها
•    داروهای ضدمیگرن
•    داروهای ضداشتها  

پیام: افراد در خطر ابتلا به فشار خون
هر کسی ممکن است مبتلا به فشار خون بالا شود. کسانی که نمک رژیم غذایی آنها زیاد است، زنان حامله، نژاد سیاهپوست و ... بیشتر در خطرند. مردان معمولاً (یعنی همیشه اینطور نیست) در سنین بین 35 تا 55 سالگی مبتلا به فشار خون می شوند و زنان بعد از یائسگی.

پیام: احتمال ابتلای کودکان به فشار خون بالا 
هرچند که شیوع فشار خون بالا در کودکان کمتر است، اما احتمال ابتلای کودکان نیز به فشارخون بالا وجود دارد. بنابراین اندازه گیری فشار خون در کودکان هم باید انجام شود. فراموش نکنیم که: فشار خون بالا معمولاً در بالغین ایجاد می شود؛ اما در کودکان هم ممکن است بروز کند

پیام: علایم فشار خون بالا
فشار خون بالا اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند حتی اگر شدید باشد. شما ممکن است سال ها فشار خون بالا داشته باشید و از وجود آن بی اطلاع باشید. به همین دلیل به فشار خون بالا، قاتل خاموش هم می گویند. تنها کاری که می توانید برای کشف فشار خون بالا در خودتان انجام دهید، مراجعه به پزشک و درخواست اندازه گیری فشار خون است. اما اگر فشار خون علامت دار شود، چه علایمی ایجاد می کند؟
•    سردرد
•    تاری دید
•    درد قفسه سینه
•    ادرار کردن بیش از یکبار در طول شب
اما فراموش نکنید که فشار خون بالا معمولاً علامتی ایجاد نمی کند؛ حتی اگر شدید باشد. 
پیام: اثر نمک بر بالا رفتن فشار خون
    اسم علمی نمک، کلرید سدیم است. یعنی از یون کلر و یون سدیم تشکیل شده است. در بدن ما هم سدیم وجود دارد ولی در تعادل با مایعات بدن است. رژیم غذایی دارای نمک زیاد، تعادل یون سدیم را در بدن به هم می زند. این عدم تعادل منجر به احتباس (جمع شدن) آب در بدن می شود. بویژه مصرف نمک در سن بالاتر خطرات بیشتری دارد. مثلاً به ازای هر گرم افزایش نمک (از 6 گرم به بالا) در رژیم غذایی، 9 میلیمتر جیوه فشار خون بالاتر می رود. از طرفی به ازای هر گرم (gram) نمک که از رژیم غذایی خود حذف کنیم، سالانه 6000 مرگ ناشی از حملات قلبی کاهش می یابد. اگر فردی نمک رژیم غذایی اش را از 10گرم به 6 گرم کاهش دهد،16% احتمال مرگ ناشی از سکته مغزی و 12% مرگ ناشی از سکته قلبی کاهش می یابد. درکل، با این  کار از 6/2 میلیون مرگ در هر سال جلوگیری خواهد کرد.  در کل، هرچه نمک کمتر، فشار خون هم پائین تر.

پیام: معیار اندازه گیری نمک و چگونگی اندازه گیری نمک خورده شده
انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که روزانه حداکثر به اندازه ی یک قاشق چایخوری نمک مصرف کنیم. این مقدار مجاز نمک، جمع کل نمک های موجود در مواد خورده شده است. یک قاشق چایخوری نمک معادل 2300 میلی گرم سدیم است. به نظر شما این مقدار سدیم کم است یا زیاد؟ ممکن است فکر کنید 2300 میلی گرم سدیم خیلی زیاد است. اما اینطور نیست. برای اینکه بتوانید مقایسه کنید، مثالی می زنیم. اگر شما از بسته بندی های سوپ آماده ی موجود در فروشگاه ها خرید کنید و سوپ تهیه کنید، با خوردن این سوپ، نصف سدیم مجاز یعنی حدود 1200 میلی گرم را خورده اید. اگر فشار خون بالا دارید و روی بسته های غذایی آماده هم مقدار محتویات آن نوشته شده است، مواد غذایی تهیه کنید که سدیم موجود در آن کمتر از 150 میلی گرم باشد.

پیام: فواید کم کردن نمک در افراد سالم
درست است که تعریف فشار خون بالا، فشار بالاتر از 90/140 است ولی، احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی در فشار سیستولیک (فشار صورت کسر یا فشار بالاتر) بیشتر از 115 افزایش می یابد. بنابراین 80 درصد افراد بالغ در خطر بیماری های قلبی-عروقی قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه کاهش مصرف نمک هم در افراد مبتلا به فشار خون و هم افراد سالم منجر به کاهش فشار خون می شود، خطر بیماری قلبی-عروقی در افراد سالم هم کم می شود.

پیام: خطر فشار خون بالا
فشار خون بالا اگر تنظیم و کنترل نشود، می تواند به بسیاری از اعضای بدن شما از جمله کلیه ها و قلب آسیب وارد کند. بار کاری قلب را زیاد می کند و در طی زمان، قلب بزرگ تر و ضعیف تر می شود؛ احتمال بروز سکته ی قلبی نیز افزایش می یابد. مراقبت منظم و کنترل دقیق فشار خون، خطر بروز این عوارض را کاهش می دهد. به همین دلیل شما باید توصیه های پزشک خود را بطور دقیق شنیده و به آن عمل کنید و همه ی داروهای تجویز شده را مصرف کنید. فراموش نکنید فشار خون بالا در صورتی که کنترل نشود، به رگ های مغز، قلب، کلیه، چشم آسیب می رساند؛ بنابراین این اعضای بدن درست کار نخواهند کرد. درباره راه های کنترل خطر بازهم صحبت خواهیم کرد.

پیام: علایم نشان دهنده ی وضعیت خطرناک در بیمار مبتلا به فشار خون بالا
•    علایم حمله ی قلبی: درد یا فشار (یا هر دو) روی قفسه سینه، که ممکن است (همیشه اینطور نیست) به بازوها، شانه یا گردن تیر بکشد، احساس سنکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده (زیر جناغ) و تعریق
•    علایم حمله ی مغزی: ضعف ناگهانی یا بی حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن؛ کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم؛ به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شدید؛ سبکی سر؛ ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی
•    بیماری کلیه ها: درد در پایین کمر، ورم کردن دست و پا، افزایش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار. 
در رابطه با این موارد نیز بیشتر خواهیم گفت.

موضوع: کنترل و درمان فشار خون بالا

پیام: اثر تغییر شیوه ی زندگی در تنظیم و کنترل فشار خون بالا
کاهش وزن (درصورت بالا بودن وزن)، کاهش نمک و چربی رژیم غذایی و شروع فعالیت بدنی منظم که مورد تأیید پزشک تان باشد، به کاهش فشار خون کمک می کند. معمولاً برای کنترل فشار خون  باید دارو هم مصرف کنید. گاهی اوقات لازم است چند داروی مختلف استفاده کنید. در حال حاضر، داروهای موثر زیادی در دسترس هستند. شما باید این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. دقت کنید که حتی درصورتی که هیچ علامت و مشکلی هم ندارید، باید برای کاهش احتمال آسیب به اعضای بدنتان، داروها را بصورت منظم مصرف کنید.

پیام: اثر ورزش بر فشارخون بالا
ورزش و فعالیت بدنی منظم نه تنها به کاهش فشار خون کمک می کند، بلکه باعث کاهش سطح چربی(کلسترول) خون، طبیعی باقی ماندن سطح قند خون، تقویت اکسیژن رسانی به مغز و بدن و بهتر شدن روحیه شما میشود.

پیام: اثر رژیم غذایی بر کنترل فشار خون
کاهش چربی و نمک رژیم غذایی نه تنها به کاهش فشار خون کمک می کند، بلکه باعث کاهش احتمال بروز بسیاری از بیماری ها میشود. بنابراین کاهش چربی و نمک رژیم غذایی قسمت مهمی از درمان شماست. از ادویه جات و گیاهان معطر برای طعم دار کردن غذا می توانید استفاده کنید. دقت کنید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای همه ی اعضای خانواده ضروری است؛ بنابراین کسی که مسئول پخت غذا در منزل است مجبور نخواهد بود برای فرد مبتلا به فشار خون بالا غذای جداگانه طبخ نماید. توجه به این نکته ی مهم، رعایت و تداوم رژیم را برای فرد مبتلا بیشتر می کند و ضامن سلامتی سایر اعضای خانواده نیز هست. البته فرد مسئول پختن غذا باید به همراه فرد مبتلا به فشار خون بالا، در ملاقات با متخصص تغذیه حضور داشته باشد. هر دو نفر باید درباره ی بهترین رژیم غذایی اطلاعات داشته باشند.

پیام: اثر ترک سیگار بر کنترل فشار خون بالا

افرادی که فشار خون بالا دارند، و همزمان سیگار می کشند، خطر بروز سکته ی قلبی و مغزی را در خودشان افزایش میدهند. ترک سیگار ممکن است سخت باشد مخصوصاً اگر سایر اعضای خانواده هم سیگار بکشند. بنابراین همه ی اعضای سیگاری خانواده باید تصمیم به ترک سیگار بگیرند و هزینه ی سیگار را برای تفریحات مشترک درون خانوادگی درنظر بگیرند.

پیام: نحوه درمان فشار خون بالا
درواقع، فشار خون بالا درمان قطعی ندارد یعنی مثل سرماخوردگی نیست که بعد از خوردن دارو و با گذشتن چند روز از بین برود. می¬توانیم با رعایت بعضی نکات و مصرف دارو آن را کنترل کنیم و از عوارض فشار خون بالا جلوگیری کنیم.

پیام: نحوه پایین آوردن فشار خون توسط داروها
داروها اثرات مختلفی دارند. بعضی از آنها دفع آب و نمک را از بدن افزایش می دهند. بعضی از آنها تعداد ضربان قلب را کاهش می دهند. بعضی از آنها رگ های بدن را شل و گشاد می کنند.
پیام: بهترین درمان فشار خون بالا و چگونگی دانستن بهترین درمان برای من
پزشکتان با شما درباره ی بهترین درمان صحبت خواهد کرد. این درمان بر اساس نتایج بررسی ها و آزمایشات، معاینات انجام شده و نیازهای شخصی شما انتخاب می شود. بنابراین بهترین درمان برای هر فرد ممکن است با فرد دیگر (مثلاً همسایه شما) متفاوت باشد

دستگاه فشارسنج دیجیتال بهترین هدیه برای کسانی که سلامتیشان برای شما مهم هست(موجود در محصولات پایین همین صفحه)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد